Y14 Geheugenstimulans met Qi Cong

Het is een tijd geleden dat ik een Qi Cong (spreek uit: sjie koeng) oefening op het internet zag om het geheugen te verbeteren. Bij die oefening pakte de man op het YouTube filmpje zijn oorlellen vast, ademde diep in en ging een aantal seconden op zijn hurken zitten terwijl hij zijn adem inhield en kwam dan weer overeind. Dat herhaalde hij een paar keer.

 

Wetenschappelijk onderzoek

Ik vond het wel een interessante oefening omdat uit een wetenschappelijk onderzoek bekend is dat Tai Chi oefeningen en de Acht Brokaat Qi Cong oefening het volume aan grijze cellen in de hersenen kunnen doen toenemen bij oudere volwassen na twaalf weken oefenen (referentie: Jing Tao e.a. 2017). Een opmerkelijk resultaat omdat bij oudere volwassenen het hersenvolume meestal afneemt bij het ouder worden. Omdat bovenvermelde oefening voor het geheugen ook een Qi Cong oefening is, leek me dat dit onderzoek daar ook belangrijk voor is.

 

Oorlelletjes vastpakken?

Het vastpakken van de oorlelletjes leek me in eerste instantie een beetje vreemd. Maar toen herinnerde ik me van auriculotherapie oftewel ooracupunctuur dat in onze oren veel acupuntuurpunten zitten die op ons hele lichaam betrekking hebben. Onze oorlelletjes bevatten de punten van het hoofd en dus ook van de hersenen. In de figuur is dat het onderste lichtbruine gebied. Dus het vastpakken ervan bij deze oefening is eigenlijk wel logisch!

Figuur : Ooracupunctuurpunten (bron: Heb hart voor je lijf)

 

Adem vasthouden

Werken met ademhalingsenergie kan een vitaliserend effect hebben op het hele fysieke lichaam. Inademen en de adem enkele seconden inhouden kan dat effect versterken. Mogelijk dat het op de hurken gaan zitten de druk op het hoofd verhoogt om zo het hersengebied te stimuleren.

 

Inschatting effect oefening

Als ik op aura-readingniveau naar het effect van deze oefening kijk, dan zie ik dat bij herhaald oefenen gedurende een wat langere tijd een vitaliserend effect waar te nemen is bij het hoofd. De conditie van de hersenen lijkt ook te verbeteren. Het effect op het geheugen is in eerste instantie vooral stabilisatie en geen verdere vermindering van de geheugenfunctie.

 

 

Zoals al eerder gezegd moet je deze oefening herhaaldelijk doen, bijvoorbeeld drie keer per dag drie keer. Dan kan het langzamerhand enig effect sorteren op de fysieke hersenen. Dat effect kan bijvoorbeeld een conditieverbetering zijn en het gebied van je hersenen gaat levendiger aanvoelen. Ook energetische storingen (energiewolkjes van anderen bijvoorbeeld) kunnen zo wat beter wegtrekken en de doorstroming in je hersenen niet meer of minder verstoren.

Gesproken meditatie

 

  1. Ga staan. Pak met je rechterhand je linkeroorlelletje vast en met je linkerhand je rechteroorlelletje. Masseer je oorlelletjes gedurende de rest van de oefening. Dat werkt activerend op je hersenen.
  2. Adem diep in en houd je adem in terwijl je door je knieën buigt met je hoofd naar voren.
  3. c) Houd dit 4 – 8 seconden vol en kom dan overeind.
  4. Ga even ontspannen zitten en voel het effect van de oefening.

Herhaal eventueel deze oefening, maar forceer niets. Als je duizelig wordt bij het overeind komen, doe het dan rustig aan. Het gaat erom te stimuleren en niet om te forceren.

 

Na de oefening

Misschien voel je dat de oefening je meer bewust maakt van je hoofd en het gebied van je hersenen. Dat betekent dat daar de energiedoorstroming gestimuleerd is. Die betere doorstroming kan de werking van je hersenen en dus je geheugen positief beïnvloeden. Een ander effect kan je in de loop van de dag voelen als je je aandacht richt op je hersenen. Misschien voelen ze iets meer vitaal en levendig.

 

Extra oefenmogelijkheden

Ik heb verder gezocht naar mogelijkheden om het effect van de oefening te vergroten. Ten eerste kan door bewust prana in te ademen de vitaliserende werking van de adem vergroot worden. In een blogbericht ‘De weg van de prana’ kun je daar meer over lezen. Elders op deze website bij de ‘Pelgrimstocht Innerlijk Licht’ staan daar oefeningen voor: 2 Opladen van je energielichaam. Bij deze oefeningen wordt de prana voorgesteld als piepkleine oranjebolletjes om je heen. Die kun je inademen en als je je adem 4- 8 seconden inhoudt lost de prana in je energielichaam op. De prana werkt dan vitaliserend voor het lichaam.

Een tweede mogelijkheid om het effect van de oefening te versterken was door een visualisatie te doen. Iedere keer als de oranje prana je hoofd vult kun je je voorstellen dat deze de energie daar up-to-date maakt. Dat kan door je de datum van vandaag daarin voor te stellen. Heel eenvoudig dus en het werkt ook nog! Bij oefening Y9 ‘Geheugenzuivering en healing’ kun je ontdekt hebben dat bepaalde delen van de hersenen extra belangrijk zijn voor de geheugenfunctie, vooral een kolom vanaf het midden van je hoofd tot aan je kruin. Daar kun je extra aandacht aan besteden.

Een derde mogelijkheid is om je niet alleen te richten op je hoofd maar ook op de aura rondom het hoofd, die ook te maken heeft met de werking ervan en dus met je geheugen. Dit verhoogt de energetische doorstroming in je hoofd naar de hogere gebieden in de aura. Die doorstroming kan een positief effect op het geheugen hebben.

 

En nog iets

Dit is een relatief nieuwe oefening. Als je deze doet ben ik geïnteresseerd naar je ervaring ermee. Misschien heb je zelfs wel iets nieuws daarbij bedacht, dat zou helemaal mooi zijn! Hier kun je me mailen.

 

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *